ile kosztuje artykuł sponsorowany

Ile kosztuje artykuł sponsorowany na blogu?

Od 2012 roku przygotowałam niejeden artykuł sponsorowany na blogu. Z okazji 10 lat praktyki w tym temacie udostępniam Ci kompletny pakiet materiałów, pozwalający twórcy na wycenę a zamawiającemu na zrozumienie kosztów. Opieram się o doświadczenia w gotowcach, tekstach autorskich, na blogach swoich i Klientów. Zapraszam!

Cześć, dzień dobry 🙂

Pierwsze teksty do sieci napisałam na swoje strony pod koniec lat 90. XX wieku! Tak, jestem dinozaurem internetu! Od tamtego czasu prowadziłam i pisałam własne media, najpierw informacyjne a odkąd jestem mamą – na stałe związałam się z blogowaniem. Wraz z rozwojem ecommerce często realizuję teksty do sklepów internetowych posiadających własne blogi.

Mam nadzieję, że moje doświadczenie uwiarygadnia poniższe treści. Spisałam całe praktyczne know how, które udostępniam Ci bezpłatnie! Mam też produkty, dzięki którym zaoszczędzisz czas przygotowując wycenę dla Klienta lub jako zleceniodawca łatwiej oszacujesz budżet na zamówienie artykułu sponsorowanego.

Zachęcam do lektury i życzę opłacalnych współprac!

Lena Murawska, blog manager


prosta umowa na artykuł sponsorowany

To 1-stronicowa umowa oparta o realizację 95% współprac w zakresie pisania jednego lub więcej artykułów.

Nie jest konsultowana z prawnikiem, bowiem w razie sporu i tak każda sprawa jest w jakimś zakresie inna i wymaga konsultacji ze specjalistami.

szablon wyceny artykułu sponsorowanego

Dokładnie jest to tabelka z uśrednionymi cenami i % uwzględniającymi wszystkie aspekty wymienione w tym tekście.

Indywidualna pomoc w przygotowaniu wyceny artykułu sponsorowanego

Za dużo informacji?
Nie masz czasu na czytanie?

konsultacja 30 minut

Kup konsultację tematyczną! W ciągu 30 minut zadam Ci pytania, które pomogą ustalić widełki Twojego cennika.


Co wziąć pod uwagę wyceniając artykuł sponsorowany na blogu?

  1. Jakie czynności wchodzą w zakres ceny?
  2. Charakter artykułu i kwalifikacje autora do jego przygotowania.
  3. Czy tekst jest dostarczony przez Klienta, czy ma być autorskim tekstem na Twoim blogu?
  4. Czy jeśli piszesz na nieswoją stronę, to nazwisko autora będzie jawne?
  5. Czy publikacją na blogu zlecenie się kończy, czy mają być dalsze działania?

Czynności wchodzące w zakres cen artykułu sponsorowanego

Przygotowanie od A do Z około 70% artykułów sponsorowanych, będących moimi autorskimi treściami, zajmowało mi jak dotąd 3-5h.

Możesz oprzeć swoją wycenę o wskaźnik czasu i nie rozdrabniać się. Warto monitorować ile czasu zajmuje Ci wykonanie usługi, to pomaga w wycenie w przyszłości.

Jako stawki do kalkulacji przyjąć godzinowe wynagrodzenie wirtualnej asystentki, która nierzadko działa jako copywriter. W 2021 najpopularniejszą stawką w cennikach było 50zł/h. Jednak coraz częściej na przełomie 21/22 trafiałam na stawki bliższe 70zł. Mowa o kwotach najpopularniejszych. Zatem najprościej licząc koszt obejmujący czynności od pracy z materiałami po publikację wyniósłby od 150zł do 350zł. Uśredniając gotowa wycena to 250zł.

Kolejny aspekt to fakt, że artykuły mogą być różnej długości, co może mieć wpływ na czas, szczególnie gdy okaże się, że trzeba pisać na siłę, bo masz napisać długi tekst a wątki się wyczerpały…

Warto ustalić stawkę bazową za artykuł o określonych ramach.

Idąc tym tropem + uśrednionej stawki 250zł, możesz przyjąć, że Twój artykuł sponsorowany w takiej cenie spełnia następujące warunki:

  • jest merytorycznym tekstem pisanym prostym językiem,
  • powstaje na podstawie przesłanych materiałów z krótkim researchem własnym w poszukiwaniu inspiracji,
  • o długości minimum 2500zzs (znaków ze spacjami, Ms Word -> recenzja -> znaki ze spacjami),
  • z 1 grafiką wyróżniającą pobraną bezpłatnie z banku zdjęć do użytku komercyjnego.

Jeśli jednak taki gotowy pomysł Cię nie satysfakcjonuje lub masz nieszablonowych Klientów, albo działasz z naciskiem na indywidualne podejście, to weź pod uwagę, że szykując artykuł sponsorowany działamy w pewnym schemacie np.

RESEARCH ->
POUKŁADANIE ->
NAPISANIE ->
UZUPEŁNIENIE ->
PUBLIKACJA ->
PROMOCJA ->
CZAS

RESEARCH – wyszukiwanie materiałów.

  • czy tekst będzie pisany na podstawie gotowych materiałów np. linków podesłanych przez Klienta, czy np. relacji z targów?
  • czy Klient dostarczy grafikę, czy trzeba jej poszukać w bezpłatnym banku zdjęć lub zakupić grafikę w ramach usługi? Pamiętaj, że wskazane jest, aby tekst miał minimum 1 grafikę/zdjęcie – zdjęcie główne/wyrózniające, to co widzisz jako miniaturę przy tytule i zajawce na liście artykułów.
  • czy Klient będzie chciał w rozmowie opowiedzieć o artykule i ma być zrealizowany na kanwie transkryptu z nagrania?

Jak zwiększyć wartość usługi?

Pisanie tekstów to usługa, zatem posiada swój szklany sufit cen, ale przede wszystkim jej realizacja jest ograniczona czasowo. By skalować biznes copywriter może np. zatrudniać podwykonawców, dzięki temu rozciągnie dobę. Jednak osobiście jestem zwolennikiem podnoszenia wartości usługi dodając do niej opcję niedostępną w klasycznej ofercie lub łącząc usługę z prostym produktem.

Moim osobistym pomysłem jest danie Klientowi gwarancji, która m.in. polega na możliwości bezpłatnej aktualizacji artykułu np. o zdjęcia z nowej sesji produktowej związanej z poruszanym w treści tematem. Stawka na przygotowanie treści z gwarancją jest oczywiście wyższa. Gwarancja ma też swoje określone warunki.

Możesz też wraz z treścią przygotować dla Klienta np. schemat elementów, jakie powinien zawierać tekst lub rozpiskę wskazówek jak zadbać o tekst w przyszłości, żeby linkować go z innymi, aktualizować zdjęcia. Możesz przygotować gotową listę i załączać ją do maila z informacjami o gotowym tekście. To cenna wartość, gdy Klient ma poczatkujący dział marketingu.

Zawsze pierwszą wycenę podawaj wyższą, by zostawić sobie możliwości negocjacji!

Niestety cena to dalej najważniejszy aspekt w konkurowaniu na rynku. Nawet jeśli nie, to może być ostateczną kartą przetargową. Brałabym pod uwagę skalę 10-20% ceny netto. 10% gdy cena z kalkulacji wyjdzie rynkowo wysoka (ze względu na szklany sufit) a 20% jeśli wycenisz się rynkowo za nisko.

Z praktyki muszę Ci napisać, że warto wspomnieć o tym, że cena może być niższa, ale od razu wskazać warunki np. gdy klient kupi pakiet tekstów, gdy klient zapłaci z góry itd. Dzięki temu posunięciu zostawiasz furtkę w razie kilku porównywalnych ofert. Jeśli o takim możliwościach nie wspomnisz, może się okazać, że klient wybierze kogoś innego i nawet jeśli Cię poinformuje, to głupio (desperacko moim zdaniem) będzie podsyłać mu te możliwości niejako po fakcie.

Co to są ceny rynkowe i gdzie ich szukać?

By osiągnąć satysfakcję finansową, nie traktuj cen z ogłoszeń na grupach copywriterskich jako wyznacznik!

PRAWDZIWA HISTORIA

Gdy w internetach i u osób zdobywających Klientów na grupach wręcz grasowały stawki bazowe na poziomie 20-30zł za 1000zzs, dowiedziałam się w niezobowiązującej rozmowie, że agencja marketingowa z Warszawy za podobne parametry wycenianego akurat tekstu ma cennik 150zł za 1000zzs. Poczułam się, jakbym dostała młotkiem w głowę. Zdaję sobie sprawę, że agencja ma większe koszty działalności niż freelancer, ale trzymając się naszego szablonowego 2500zzs, to stawka 70zł nijak się ma do 400zł, prawda?
By lepiej to zrozumieć, policz sobie ile potrzebujesz napisać tekstów, aby tylko opłacić jednoosobową działalność gospodarczą sam ZUS w pierwszych 6 miesiącach działań na pierwszym progu zasad ogólnych wymagałby 3 tekstów a zatem 12h pracy…

Od samego początku wybieraj stawki pozwalające opłacić
pełen ZUS, nawet jeśli jesteś na preferencyjnych warunkach.

Na początku prowadzenia firmy na najniższym progu zarobków w 2022 roku masz 270zł samego ZUS zdrowotnego. Potem na kolejne 2 lata stawka rośnie prawie 3-krotnie. Potem na normalnym ZUSie jeszcze raz tyle co przez 2 lata. Czy w ciągu 30 miesięcy preferencyjnych warunków jesteś w stanie podnieść stawkę z nijakich 70zł za tekst do 420zł, by nie odczuwać zmian w opłatach? Gwarantuje Ci, że 99% klientów nie obchodzi że Tobie zmieniają się stawki ZUS-u. To nie ma żadnego wpływu na usługę. Każdy w biznesie liczy się z podwyżkami. Startując z dobrego poziomu w połączeniu z podnoszeniem kwalifikacji własnych i wartości usługi, będzie Ci łatwiej wprowadzać podwyżki.