Dbać o SEO na blogu – jedno z najpopularniejszych przykazań specjalistów od blogowania, a zarazem budzące największy postrach wśród osób, które zwyczajnie chcą pisać, prowadzić bloga i nie zamykać go w jakiś formalnych ramach. Odczarujmy SEO!
Apetyt rośnie w miarę jedzenia
Wielu blogerów zaczyna skromnie, dla siebie, by pisać, o hobby, anonimowo. Jest mnóstwo powodów. Często przychodzi jednak moment, że pojawia się szansa współpracy, chce się stykać z coraz większą grupą czytelników. Chyba tylko blogerzy zakładający, że chcą blogować zarobkowo i profesjonalnie, planują swoje reakcje na takie przyszłościowe wydarzenia. Apetyt rośnie wraz z wrastaniem w świat blogowania, większą pewnością siebie w warsztacie blogowym. W ramach doskonalenia, prędzej, czy później sięgniesz po SEO 😉
Mam dla Ciebie checklistę z warunkami, jakie powinien spełniać wpis na blogu,
by był efektywnie wyszukiwany.
POBIERZ!
Dlaczego masz dbać o SEO na blogu?
By poznawać swoich czytelników
Informacje dostarczane przez statystyki dają szeroki obraz Twoich odbiorców, jako grupy. Fani i obserwatorzy w mediach społecznościowych to nie jest jedyna grupa osób, do których możesz (i pewnie chcesz dotrzeć). Rozszerzanie źródła odwiedzin, może przynieść nowe ciekawe spostrzeżenia a znajomość czytelników przełożyć się na jeszcze bardziej trafione wpisy na blogu.
By inspirować
Poszukiwanie fraz kluczowych, także w obrębie własnego bloga, jak i np. poprzez Google Trends daje Ci szansę, na trafienie do archiwalnych wpisów na podobne tematy a docelowo do rozwinięcia serii o nowe spostrzeżenia, skupiania się na temacie, który jest spójny dla Twojego bloga.
By nie polegać tylko na rekomendacjach
Jeśli jesteś jednym z tych blogerów, których większość ruchu pochodzi z mediów społecznościowych, wiesz jak bardzo jest to zaangażowana publiczność. Osoby, które znają Twój blog, polecają go dalej, czy to wirtualnie, czy to w realu. Nie wszyscy jednak z tych poleceń korzystają. Choć rekomendacje są niezwykle cennym źródłem ruchu i godnym pozazdroszczenia, to zwykle nie dają spektakularnych efektów. Takie mogą się pojawić, gdy wstrzelisz się z jakimś tematem. Może to być tzw. evergreen (ponadczasowy) lub wpis sezonowy.
Evergreen: Ranking pieluch
Sezonowy: Pomysły na figurki z kasztanów
By rozwinąć się zarobkowo
Dobre SEO a w jego efekcie popularność bloga, także w wyszukiwarce, co daje Ci większą liczbę unikalnych użytkowników, to jeden z elementów wizytówki Twojego bloga. Pozostałe to – dobra domena (jej autorytet internetowy), fani na Facebooku, obserwujący na Instagramie, itd.
By stworzyć swój style book
Style book jest pojęciem bardzo mi bliskim z okresu bycia dziennikarską internetową a potem wydawcą swojego serwisu informacyjnego. W dużym skrócie jest to sposób budowania treści, kolorystyka, akapity, śródtytuły. Jeśli masz już moją CHECKlistę SEO to widzisz gotową formalnie stylistykę dla treści.
Jest kilka wartościowych powodów, dla których warto dbać o SEO na blogu… prawda? Nawet mam wrażenie, że nie wypisałam wszystkiego. Być może w ramach swojej praktyki blogowej zauważysz inne korzyści. Jeśli będziesz mieć ochotę – podziel się nimi, niech inni też korzystają!