najważniejszy wpis na blogu, kluczowe treści na blogu firmowym, najważniejsze teksty na stronie www, kluczowe artykuły na stronie firmowej

Jak wybrać kluczowe treści dla bloga firmowego?

Cześć, dzień dobry 🙂

Jestem Lena i pierwszy swój tekst na stronę internetową napisałam w 1997 roku… Mając tak długie doświadczenie, dobrze wiem jak ważny w sieci jest tekst, dobry opis, czy opracowanie projektu, dlatego zajęłam się content marketingiem. Moją specjalizacją są blogi i to im poświęcam gros uwagi oraz notuję największą efektywność. W tym artykule zebrałam informację na temat treści kluczowych dla bloga, strony internetowej, czy sklepu. Skupiam się na tym pierwszym, ale stosując analogię, z powodzeniem wyodrębnisz materiały najważniejsze dla dwóch pozostałych!

Miłej lektury!
Lena Murawska

Co to są kluczowe treści? Cornerstone content

Jeśli blog firmowy prowadzony jest na WordPressie to kluczowe treści, w ramach wtyczki Yoast SEO, oznaczysz w zakładce SEO poniżej obszaru przeznaczonego na napisanie wpisu. Jednak, by podnieść znaczenie tekstu m.in. dla wyszukiwarki, nie trzeba mieć specjalnego narzędzia, tylko warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów.

Spełnianie pewnych warunków lub zaznaczenie checboxa we wtyczce wspiera odpowiednia nawigację na stronie. W przypadku poruszania tematu w kilku miejscach, pozwala zakwalifikować (wyświetlić) wyżej akurat ten ważniejszy materiał a nie inne.


Jeśli treść tego artykułu jest dla Ciebie pomocna,
kliknij przycisk i Postaw mi kawę na buycoffee.to,
by lepiej mi się pracowało nad kolejnymi materiałami 😉

W 2018 roku, gdy po raz pierwszy poruszyłam temat cornerstone contentu prowadząc edukacyjnego lajwa dla blogerów, porównałam kluczowe treści (kamienne treści) do kamieni, z których wówczas powstawała ścieżka w rodzinnym ogrodzie.

Blog firmowy może być taką ścieżką. Najpierw została usunięta trawa, wytyczony zarys przyszłej trasy – powstała strategia, kształt, cel się zmaterializował. Następnie były układane kamienie. Nie wszystkie jednego dnia. Niektóre musiały być rozłupane, by chodziło się bezpieczniej. Z blogiem i biznesem, na rozwój którego ma wpłynąć, jest bardzo podobnie. Kamienie to kluczowe treści, osadzane w zagłębieniach a następnie obsypywane piaskiem i grysem, czyli szczegółowymi materiałami, pozwalającymi utrzymać ścieżkę w całości i zwiększyć wygodę korzystania z niej.

Rekomendowana (z praktyki zawodowej) lokalizacja kluczowych treści i ich ilość

Ilość wpisów oznaczonych jako kluczowe treści nie jest dokładnie sprecyzowana. W praktyce zwykle podchodzę do nich na zasadzie stworzenia strony (kokpit WordPressa pozwala wybrać czy chcesz dodać stronę, czy wpis). Bardzo często strona trafia jako zakładka do głównego menu. Pozwala mi to decydować o wyglądzie strony, która wyświetla się po przejściu z nawigacji. Mogę aktualizować treść. Artykuły rozwijające mogą być linkami w treści lub np. wypunktowanym spisem materiałów. Mam tu pełną dowolność kreowania.

Jeśli z menu przechodzę do kategorii, to pojawia się strona z automatycznie tworzonymi boxami z zajawek i grafik głównych poszczególnych wpisów. Nie wszystkie szablony strony (w WordPressie nazwane motywami) pozwalają przygotować chociaż ogólny opis takiego automatycznego zestawienia. Jest ono wygodne, bo nie trzeba pamiętać, by dodać nowy wątek do treści. Jak zawsze – coś za coś i do decyzji osoby odpowiedzialnej za content w firmie.

Jeśli kluczowe treści = najważniejsze zagadnienia dodamy do menu, siłą rzeczy nie mamy więcej miejsca, niż 3-5 tematów, ewentualnie można wykorzystać opcję menu rozwijalnego, tworząc kolejne poziomy uszczegółowienia.

Które treści są kluczowe dla bloga firmowego?

Niektóre wpisy są ważniejsze, bardziej ogólne, poczytniejsze od innych, ale jednocześnie łączą się tematycznie z tymi mniej popularnymi lub pisanymi na niszowe tematy.

kluczowe dla bloga firmowego mogą być m.in.:

  • treści, które dopiero powstaną np. pod wpływem zawartych w tym tekście informacji,
  • artykuły, które każdy nowy Czytelnik powinien przeczytać jako pierwsze,
  • najbardziej poczytne wpisy spójne z Twoim obecnym zakresem tematycznym na blogu czy stronie internetowej, misją i celem biznesu,
  • artykuły, które zawierają najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe, po których ma być odnajdowana Twoja usługa, produkt, firma,
  • Twoje ulubione wpisy, które chcesz, by były wizytówką Ciebie, bloga, prowadzonego biznesu,
  • treści napisane najlepiej pod kątem poprawności językowej,
  • treści będące rankingami, czy nawet agregatorami tego, co masz lub będziesz mieć opublikowane, ale także tego, co czytasz u innych.

Kluczem wyboru jest Twoja decyzja.

CO DAJE CORNERSTONE CONTENT?

  1. Informuje wyszukiwarkę, która przecież jest robotem/algorytmem a nie człowiekiem, o tym, że treść zawarta w tym linku jest znacząca.
  2. Wpływa na pozycjonowanie. Od wpisu oznaczonego jako ‚cornerstone’ wymaga się więcej, lepszego dopracowania, np. nie 250 a 900 słów.
  3. Porządkuje treść u Ciebie budując hierarchię tematyczną np. w blogach sklepów sprzedających jedzenie, pogrupowanie gotowych wpisów pod danym zagadnieniem np. rodzajem posiłku lub alergenem.
  4. Wybór kluczowych artykułów pozwala Ci lepiej poznać blog, ocenić braki, dostosować treści do aktualnych trendów i wymagań SEO/SEM.
  5. Jeśli korzystasz z Yoast SEO Premium, zyskujesz dodatkowe możliwości techniczne do zarządzania treścią.

Jaką strategie przyjąć, by dobrze zbudować nawigację na stronie?

W teorii mamy 2 możliwości.

Pierwszą z nich jest opublikowanie ogólnego materiału, który będzie zbierał linki i krótkie opisy powiązane z sukcesywnie przygotowywanymi artykułami szczegółowymi.

Druga taktyka jest wartościowa w przypadku kierowania zespołem copywriterskim, czy dla content managera. Polega na rozdysponowaniu szczegółowych tematów na kilka osób a następnie utworzeniu zbiorczego artykułu, zbierającego linki i nawiązania do nich.

Natomiast w praktyce rekomenduję, by nie zamykać się na jedną z nich, tylko śmiało aktualizować powstałe materiały, czy główny, czy rozwijające treści. Aktualizacja jest ważnych czynnikiem dla algorytmów, informacja, że strona żyje, co oznacza, że firma działa.

RADY DLA ROZWOJU CONTENTU

  • jeśli masz kategorie tematyczne, to każda powinna mieć swoją podstawową treść,
  • jeśli masz sporo wpisów o pokrewnej tematyce, to one w wyszukiwarce konkurują ze sobą; oznaczając kluczowy, wskazujesz nadrzędność jednego nad pozostałymi, budując jego pozycję w wynikach wyszukiwania,
  • łącz dodane już treści w artykule podstawowym, ale też pisz kolejne, by jak najwięcej wewnętrznych linków budowało pozycję wpisu „cornerstone” w rozumieniu Google. Wewnątrz tej treści powinny znaleźć się linki do wszystkich innych wpisów związanych z danym zagadnieniem.

Najlepsze jest to, że nie potrzebujesz mieć wtyczki SEO, by stworzyć tą strukturę! Wszystko opiera się o zasady tworzenia treści przyjaznych wyszukiwarkom i ułatwiających im działanie.

Cechy wspólne dla kluczowych treści:

  • zagadnienie jest ważne dla marki, biznesu, Klienta,
  • wpis jest regularnie aktualizowany, zawsze gdy pojawi się pokrewny tematycznie artykuł, zmieni się oferta usługi lub produktu, lub wiedza o poruszanym zagadnieniu się rozszerzy,
  • by poprawić czytelność, zastosuj spis treści artykułu na początku,
  • długi tekst – 900 słów, podzielony nagłówkami różnej wielkości w zależności od znaczenia treści, którą poprzedza,
  • treść zawiera słowa kluczowe, na których Ci zależy, by identyfikować Twój blog, z którego dumnym autorem jesteś,
  • być ‚głową’ w danym zagadnieniu i odsyłać do treści ją uzupełniających,
  • ułatwiać Czytelnikowi zgłębienie tematu a robotom wyszukiwarki poruszanie się po stronie.

Jeśli treść tego artykułu jest dla Ciebie pomocna,
kliknij przycisk i Postaw mi kawę na buycoffee.to,
by lepiej mi się pracowało nad kolejnymi materiałami 😉